Brukernes stemmer: Hvordan online anmeldelser former casinoers renommé

Det er 2024, og online casino bransjen har eksplodert de siste årene. Med hundrevis av tilbydere å velge mellom, hvordan vet man hvilke som er de beste? For mange spillere er svaret ganske enkelt – se hva andre kunder sier.

Tillit er alt i spillbransjen

I en bransje som historisk har slitt med tillit, har brukergenerert innhold blitt stadig viktigere for å bygge et godt renommé. I 2022 utførte analyseselskapet eCOGRA en undersøkelse som viste at hele 87% av spillere på Norsk Tipping Casino sier at uavhengige anmeldelser og rangeringer er avgjørende for valg av casino. Sammenlignet med andre bransjer er dette ekstremt høyt.

“Folk er naturlig skeptiske til casinoer,” forklarer Tor Einarsson, sjefsanalytiker i eCOGRA. “Når ekte kunder deler sine erfaringer, gir det mye mer troverdighet. Casinoer som aktivt oppmuntrer til anmeldelser signaliserer at de ikke har noe å skjule.”

I undersøkelsen ble også respondentene spurt hva de anser som de viktigste faktorene for et casino med godt renommé. Her var de tre øverste (av 10):

Faktor Prosent
Positive brukeranmeldelser 89%
Rask utbetaling av gevinster 83%
God kundeservice 65%

Hvordan brukes anmeldelser i beslutningsprosessen

Når spillere vurderer nye casinoer, er det vanlig å gå gjennom flere trinn i beslutningsprosessen:

  1. Sjekke total score og stjerner på uavhengige nettsteder
  2. Lese et utvalg av de nyeste anmeldelsene
  3. Undersøke spesifikke aspekter som er viktige for dem (f.eks. utbetalingstider eller mobilopplevelse)
  4. Sammenligne med konkurrenter og bransjesnitt

Mange går også til diskusjonsforum og Reddit for å finne mer detaljerte og ærlige tilbakemeldinger fra andre spillere. Her kan man ofte finne svært nyttig informasjon man ikke ser på overflaten.

Når man har sjekket alt dette, har man vanligvis et godt grunnlag for å bestemme om et casino virker troverdig og passer ens egne preferanser.

Hvordan påvirker negative anmeldelser

Selv om positive anmeldelser er viktige for et godt renommé, kan noen få negative anmeldelser potensielt gjøre stor skade. I følge undersøkelsen til eCOGRA sier hele 62% av spillere at én til to negative anmeldelser er nok til å få dem til å avstå fra registrering.

Dette illustrerer hvor skjørt tilliten er i bransjen. Selv casinoer med ellers strålende omdømme kan få problemer hvis de ikke håndterer kritikk på en god måte. Åpenhet og rask respons er helt avgjørende.

“De beste casinoene har team som aktivt overvåker anmeldelser, besvarer negativ kritikk, og tilbyr løsninger der det er mulig,” forteller Einarsson i eCOGRA. “De som ignorerer eller sensurerer har mye større sjanse for at problemer eskalerer.”

I noen tilfeller publiseres det også falske negative anmeldelser av konkurrenter eller misfornøyde spillere. Her gjelder det å undersøke anmelderens troverdighet og se etter mønstre. Men falske positive anmeldelser forekommer også, så man må alltid ha et kritisk blikk.

Hva sier fremtiden?

Alt i alt har brukergenerert innhold blitt en svært viktig driver for å bygge tillit og omdømme blant norske nettcasinoer. Og med stadig mer krevende kunder forventes denne trenden å fortsette.

I 2024 er det spesielt viktig at casinoene leverer gode opplevelser til mobilbrukere og på nye plattformer som VR. Anmeldelser på app-butikker som App Store og Google Play vil derfor få større og større betydning.

Også på nye sosiale medier som TikTok og Mastadon deler spillere i økende grad sine casino-opplevelser. Så casinobransjen må følge nøye med på hva brukerne deres sier – på godt og vondt.

For de casinoene som tar anmeldelser på alvor og kontinuerlig forbedrer seg, lover fremtiden svært lyst. Men de som ignorerer brukernes stemmer gjør det på egen risiko.